KLEINSCHALIGHEIDSAFTREK 

Beleggen in vastgoed en BTW

In beginsel is de verhuur van onroerend goed vrijgesteld van BTW. Er zijn echter uitzonderingen, waaronder de verhuur van garageboxen. Dit geldt ook voor de garageboxen van StorageHUB en dat is heel interessant; je kunt daardoor de voorbelasting (de BTW over de aankoopsom) in aftrek brengen/terugvragen! Wij leggen je graag uit hoe deze regelgeving in elkaar zit.


BTW AFTREKREGELING

​​​​​​​

3 soorten verhuur


Naast de BTW-vrijgestelde verhuur (de standaard), bestaat de optie belaste verhuur (dit is BTW-belast op verzoek) en de van rechtswege belaste verhuur (dit is verplicht BTW-belast). Garageboxen, ofwel parkeerruimten, vallen onder deze laatst genoemde soort. ​​​​​​​

Dit betekent dat je over de koop- en huurbedragen BTW kunt rekenen en verrekenen. Over onze koop(-/aanneem)sommen is 21% BTW verschuldigd. Dit is een wettelijke verplichting. Dat je als ondernemer -wanneer je een box koopt voor bijvoorbeeld je onderneming- de BTW over de koopsom kunt terugvragen, is je wellicht bekend. Dit kan echter ook als beleggende privépersoon in box 3 (met vermogen in privé bezit)!

ACS_be_verhuur_met_btw_1200x628px
Belastingdienst 3

BTW AFTREKREGELING
​​​​​​​

Ondernemer voor de BTW


Om BTW te rekenen en verrekenen, heb je een BTW-nummer nodig. Met een BTW-nummer word je ‘ondernemer voor de BTW’. Een BTW-nummer kun je eenvoudig aanvragen bij de Belastingdienst.

‘Ondernemer voor de BTW’ is iets anders dan ‘Ondernemer voor de Inkomstenbelasting’. Een in privé aangeschafte garagebox valt in principe in box 3; sparen en beleggen. Inkomsten uit sparen en beleggen vallen vervolgens ook in box 3 en zijn vrijgesteld van inkomstenbelasting. In box 3 betaal je slechts de vermogensrendementsheffing over de waarde van de garagebox, evenals bijvoorbeeld de tegoeden die u op je bankrekeningen aanhoudt.

BTW AFTREKREGELING


BTW terugvorderen en berekenen


Wanneer je een box koopt als belegging in box 3, kun je de BTW over de koop(-/aanneem)som dus terugvorderen. Ook de BTW over overige kosten die je eventueel moet maken voor je belegging kun je opgeven en terugvragen. Daartegenover breng je BTW over de huursom aan je huurder in rekening. ​​​​​​​

De ontvangen BTW-bedragen van je huurder draag je vervolgens af. Dit doe je door middel van een BTW aangifte. Gebruikelijk is eens per kwartaal BTW aangifte te doen, eventueel kun je een jaaraangifte aanvragen. Het doen van BTW aangifte is zeer eenvoudig; via een inlogpagina op de site van de Belastingdienst voer je in welke BTW-bedragen je hebt betaald en ontvangen. De uitkomst van deze berekening is het bedrag dat je terugkrijgt of afdraagt. De BTW periode (herzieningstermijn) is 10 jaar. Bij tussentijdse verkoop van de boxen is deze BTW plicht eventueel te verleggen naar de volgende koper.

btw-berekenen-1200x900